In de deputatiezitting van 12 februari 2009 werd op advies van gedeputeerde Koen Helsen (Open Vld), bevoegd voor ruimtelijke ordening en ruimtelijke planning, het RUP ‘Centrum III’ van de gemeente Heist-op-den-Berg goedgekeurd. Met dit ruimtelijk uitvoeringsplan wil Heist-op-den-Berg het binnengebied gelegen tussen de Bergstraat, de Molenstraat, Neerweg en de Noordstraat verder ontwikkelen en voorzien van woningen en het nodige groen. ‘Momenteel wordt een gedeelte van het gebied gebruikt als parking voor een supermarkt, de overige gronden liggen er braakliggend bij. Een mooie opportuniteit voor de gemeente Heist-op-den-Berg om dit gebied mee op te nemen in het stadsontwerp en mee aansluiting te geven op het centrum van de gemeente’, aldus Koen Helsen. [b]Verschillende woontypes[/b]Rekening houdende met de bezorgdheden van de omwonenden werd er voor gekozen om centraal meergezinswoningen te voorzien en aan de randen eengezinswoningen met beperkte bouwhoogte. Op deze manier wordt inkijk en beschaduwing in de aangrenzende tuinen vermeden. Aangezien het gebied aansluit op de handelsassen Bergstraat en Stationsstraat zullen er ook handelsfuncties en voorzieningen toegelaten worden. [b]Groen karakter[/b]Het gebied was tot voor kort een relatief groen gebied met verschillende bomen. Ook de nabijgelegen tuinwijk en de groene ruimte langsheen de Bergstraat zorgen voor het groene karakter. Met dit RUP wil de gemeente dit gedeeltelijk behouden door tussen de verschillende wooneenheden en aan de inkom van het gebied de nodige groene ruimten te voorzien. De waardevolle kastanjeboom zal beschermd worden en op de parking zullen bijkomend zeven grote volwaardige bomen aangeplant worden. [b]Sluipverkeer - parkeermogelijkheden[/b]Om sluipverkeer door de nieuwe woonomgeving te vermijden zal er enkel een doorgaande langzaamverkeer verbinding gecreëerd worden. Ook bezoekers van het centrum van de gemeente die op zoek gaan naar parkeerplaats in dit gebied, zullen ontmoedigd worden. Op de openbare parking zal een parkeerregime gelden dat afgesteld wordt op het regime in de Bergstraat en omgeving. Voor de bewoners zal er een minimaal aantal parkeerplaatsen per woongelegenheid opgelegd worden, zodat zij in hun eigen dagdagelijkse parkeerbehoefte kunnen voorzien. ‘Dit ruimtelijk uitvoeringsplan is een mooi voorbeeld van stadsontwikkeling, waar verloren percelen op een doordachte manier worden benut voor de woonprogrammatie. Dit alles met aandacht voor het ruimtelijk aspect, voldoende groene ruimten en een verantwoorde mobiliteit’, besluit Koen Helsen